الاثنين، ١٢ أكتوبر ٢٠٠٩

يسالنى الناس .......


يسالنى الناس عن حالى ولا ادرى ما و حالى ويسالنى الناس عن مستقبلى فارد بكلمه واحده لست بعالم الغيب يسالنى الناس عن حبى انتظر ثم ابتسم ابتسامه واحده فانا لست من هو يكره فكره الحب ولست انا من لا يحب ولست انا بشىء غريب عن الناس فانا منهم لكنى سلكت احدى الطرق التى تعنى او عليها مبوبه تقول انا الذى فقد الحب وانا الذى انتظر الحب وانا الذى فاقد الصلاحيه للحب فنعم انا فاقد الصلاحيه فعندما تحدثت مع الجميع عن سنى يضحكون ضحكه سخريه نعم لمنظرى فانا سنى اكبر من شكلى بعض الناس يقولون لى دى نعمه وانا احسبها نقمه نعم نقمه لاستهترار البعض لك اظن ان هناك سؤال يراود الناس وهو من انت ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ ليست من انت لحين فهمى من سعاد حسنى فى فيلم زوزو لكنها من انت لاننى اصبحت مثل الكائنات الفضائيه نسخه طبق الاصل بعيد جدا تفكيريا عن الناس الطبيعيه مجنون نعم نجنون واحب ان ينادينى البعض بالمجنون
عندما تصبح مثلى لا تنتظر الحب ولا تنتظر المستقبل ولا تنتظر الحال فانت فضائى

هناك ٣٤ تعليقًا:

بلاش فضايح يقول...

اولا
مين قال ان سنك اكبر من شكلك
وحتى لو كان كدة مش من حق حد يستهر فيك وكل واحد يبص لنفسه
مع انى مش شايفة فيها حاجة تزعل
ثانيا
انت مفقدتش الصلاحية للحب
لان مش كل حب انتهى تبئا انتهت بعده الحياة
ثالثا
لو دورت هتلاقى ان الناس هى اللى كائنات فضائية لابسة اقنعة الصدق والوفاء والاخلاص
لو دورت هتلاقى الناس مبقوش ناس افعالهم غريبة ومعتقداتهم اغرب

بلاش فضايح يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

ينقصك التفاااااااؤل والثق بالنفس اكثر من ذلك

romansy يقول...

ليه بقى يا محمد بيك
احنا مش فضائين احنا بشر زيينا زيك بس انت اللى مش شايف فى نفسك القدره على التوزان فى الحياه
كلنا نقدر نبقى زيك بس مش للدرجه دى يعنى

wafaa يقول...

كل حاجة ف وقتها حلوة ماتستعجلش ع الحب بكرة هيجيلك لوحده وينادى عليك وانت اللى تتأمر عليه وتقوله استنى شوية

حكاية الشكل والسن انا شايفة انها حاجة جميلة

سيبك م الناس يا كيمو
be your self

yoyo يقول...

كيمو
كون اللى انت حابه حتى لو كنت مجنون
الناس مجرد صور لمناظر خادعة وزائفة
قمة الصراحة و الوضوح مع النفس ان تحاول اصلاح ذاتك و تقويمها ولكن ليس كما يحب الاخرين ولكن كمان يترأى لك انت
انت سيد قرارك مش حد تانى

الحياة مش هتقف عشان حب انتهى خلاص
ولا هتقف عشان قصة حب لسه مش انكتب لها تشوف النور
كل شىء وله اوانه

شكلك نتيجة تراكم تجارب الحياة
حب نفسك و خلى عندك امل
وقتها هتحب الحياة و تشوفها بشكل تانى
وصدقنى الناس هتشوفك بشكل مختلف
بس انت تكون نفسك
مش كائن فضائى
يويو

وردشان smilyrose يقول...

اولا حمدلله على السلامة

يالله عليك ليه كدا بس

والله يابنى ياما فى القلب هموم

وبرده بوجود الاخوة والصحاب وقبلهم

خالق العباد لسه فيه امل

للحب وللحياة مش كلنا هنبقى من

المريخ ولا زحل يعنى

ياربى والله انا مكتئبة كفاية

تفائل يا اخى تفائل

او شوف حد يدينا شوية تفاؤل

وردشان smilyrose يقول...

وبعدين مجنون مجنون

ما كلنا مصابين بالجنون

مش لوحدك

تفائل لله

اتمني الشهادة يقول...

اقول لحضرتك علي حاجه وعن تجربة شخصيه لما تفقد حب وتكون فيه مخلص واتظلمت اعرف ان ربنا هيعوضعك بكل شي جميل وهيرضيك حتي اذاكانت التجربة جرحتك وانهت حتي مجرد التخيل في الارتباط
رزقك الله حبه وحب كل من يحبه وكل عمل يقربك لحبه
اما عن الشكل فنحن في زمن من اراد الحق نظر للجوهر لان الاشكال كثيره يكفي ان يكون لك جوهر يرضي الله ويرضيك ويرضي كل من احبك واحترمك وقدر تفكيرك ولا تفكر غير انك ما شاء الله تمتلك عقلا راجحا سواء كان السن كبيرا ام صغيرا فبالعقول يوزن الرجال..

ويكفي احساسك بالاخرين في زمن كلُ يبحث عن نفسه
جعل الله في وجهك قبولا لكل من رأك وجعله من محبته
اسفة علي اطالتي وتحياتي اليك

kmt يقول...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

مجنون
D:
انا معاك في عدم الانتظار لشيء
لان ما هو آتٍ آت
وكل في ميعد لن يخلفه
ولكن امضي فيما تحب بالطريقه التي تحب
:)
تحياتي

mimi يقول...

حلوة التدوينة دي ...
بس ياتري لقيت إجابة عن سؤالك؟

مع تحياتي

الشعب لابد له من حكومه تشكمه يقول...

:)) يعنى انا كمان فضائى..بأيت ايلين يافرحة ماما بيا:)
تعرف هو دا السؤال لييييييييه؟ ليه شباب زى الورد(اللى هو احنا يعنى:)
ليه فقدوا الاحساس بحجات كتيره؟؟؟
تعرف كتير من المدونين اللى مدوناتهم اشعار وقصص بيعاتبونى انى مش بدخل عندهم واسيب كومنت,مع انى والله بدخل بس مش بعرف اقول ايه دا غير انى بايت مش بحب اقرا الاشعار والقصص العاتفيه.فانا قلتلهم ان مشاعرى اصبحت اكسبيرد فاعذرونى:)
انت باه خليتها فاقد الصلاحيه,تصدق قعدت ادور على بديل لكلمة اكسبيرد بالعربى معرفتش اجيبها هههههههههههه
وبكده انا طلعت بفايدتين من البوست ده:
انى فضائى(احمدددددددك يارب)
وان اكسبيرد ترجمتها فاقد الصلاحيه :))

روق ياكيمووووووووووو وعيش سنك شويه جد وشويه تهريج وشويه تشيل الدنيا فوق دماغك.بلاش تشيلها علطول اصل تفطسك:)

طبعا واكيد نورتك بكومنتى.عارقه عارفه مش محتاجه تأكيد منك,اصلى لمبه هههههههههههه مش عارفه لي افتكرت دلوقتى فيلم احمد حلمى(جعلتنى مجرما) وهو بيقولها انتى لمبه وهم الناس الطيبين كده بايخين هههههه...

رغاييييييييييه موووووت انا:)

Unknown يقول...

على فكرة انت مش فضائى
لكنك واقعى مفكر
وهذا ما ينقص البعض هو التفكير فى من حوله لا فى نفسه فقط
تفائل واذكر الله

تحياتى

Israa El-sakka يقول...

بجد يبقى يتقطع لساني بما اني احد الخبثاء اللي بيقلولك شكلك اصغر من سنك انت يا ابني محبط ليه كده يعني انت مش كائن فضاء و لا حاجة انت إنسان بيمر بمرحلة صعبة في حياته لا أكثر ولا أقل متحملش نفسك فوق طاقتها يا كيمو

النسر المهاجر يقول...

صوت من مصر

لاتحزن لشئ فالشكل نصيب وكون شكلك اصغر من سنك ده يفرحك مهتعجزش بسرعه
وأنا عندى نفس الشئ ومبسوط لكده
أما الحب فدائما يقارن بالعذاب إلا أن الحب الدائم هو الذى يبقى للنهاية ويسعد صاحبة فارضى بما انت عليه تعيش سعيدا

mahasen saber يقول...

انسان فضائى يا كوكبى يا هوائى ...عارف انتا من اجمل الادمغه اليى قابلتها فى حياتى

انا بحسد نفسى على معرفتك
تصدق والله بجد وصدقنى ربنا هيكرمك بشكل لا ولن تصدقه الا لما اسيبك مع بيرو يومين عشان تفوق وتعرف ان ربنا كرمك فعلا

وشكلك على فكره مناسب لسنك جدا ومش كبير بتاتا

وبعدين حب ايه اليى انتهى انتا نهيت الموضوع قبل ما يبتدى

الطف بيا يا رب

صوت من مصر يقول...

nona
اظن فعلا الناس معتقدتها غريبه جدا لكن مفيش حب راح او انتهى لان مكنش موجود من الاساس حب وفعلا سنى اكبر من شكلى

صوت من مصر يقول...

7annen
واين التفائل لا اعرف الطريق

صوت من مصر يقول...

romansy
احمد كلمه واحده عبرت عنى بجد
غير قادر على التوازن مع الحياه
فعلا انا

صوت من مصر يقول...

wafaa
يا وفاء انا نفسى ومش معترض على حالى بس انا حاسس انى غريب فى الكوكب ده

صوت من مصر يقول...

yoyo
اظن يا يويو انا المسئله مش حب فات او حب مستنى لمبه الحياه لكنه فشل بمعنى الكلمه فى ارجاء النفس وانى اكون نفسى انا مش قادر اصلا اخلع جلدى يبقى هكون نفسى ازاى وانا جواها محبوس

صوت من مصر يقول...

smilyrose
ورد شان التفائل لا يعرف طريق قلبى وحياتى

صوت من مصر يقول...

smilyrose
بس جنون عن جنون بتفرق بجد

صوت من مصر يقول...

اتمني الشهادة
متتاسفيش
بس الموضوع مش حب راح او انتهى او انا كنت مخلص او ظالم

صوت من مصر يقول...

kmt
لو اتفرجتى على فيلم اسف على الازعاج الراجل ملحقش ولا قطر
ده ردى بجد

صوت من مصر يقول...

mimi
ميمى شكرا
بس انهى اجابه

صوت من مصر يقول...

الشعب لابد له من حكومه تشكمه
بما اننا هنتكلم بجد تعرفى انى انا كمان مش بسيب تعليق عند حد بيكتب اشعار وكده لانه مش بحسها مش عارف ليه
وفعلا احنا الطيبين بايخيين لاننا بنشيل همومنا للناس او نموتها جوانا بس منحلهاش ابدا
نورتى بتعليق جامد هايل اخر 456 حاجه .

صوت من مصر يقول...

نهر الحب
بما انا مفكر زى ما انتى قولتى يبقى الباقى حمير لكن ليه متتعكس

صوت من مصر يقول...

Israa El-sakka
ياه عليكى يا شيخه
اظن انى فشلت كتير وانتى عارفه ده تنكرى
ومش بحمل نفسى اى شىء
انا فعلا مكتئب لكن

صوت من مصر يقول...

المهاجر
لو الحب يقارن بالعذاب اتمنى العذاب
ولو ان شكلى مشكلتى ده لانى حاسس انى هموت قريب جدا

صوت من مصر يقول...

mahasen saber
محاسن
انا ببتسم ابتسامه امل فى ظلمات الحياه من تعليقك

محاولة لكسر الصمت يقول...

فقط ..كنت أنت.. وليس إلا أنت..
أنت بكل ما فيك, نعم عليك أن تحاول أن تصير أفضل, لكن دون أن تمسخ ذاتك..

أما عن انتظار الحب والمستقبل, فمن قال أن الصواب هو أن ننتظرهما!!
أخي: الصواب هو أن تمنح الحب فتحصل عليه بالمقابل, وأن تصنع مستقبلك بالعمل من أجله, أما في الانتظار, فإن الجليد يغمر كل شيئ..ويولد اليأس أخيراعلى أنقاض الأمل..

وأما عن الكائن الفضائي..فأنصحك ان تشتري مرآة وأن تنظر فيها جيدا..حينها ستدرك أن أولئك الذين يرونك غريبا عن البشر لديهم مشكلة بصر أو بصيرة..

تحياتي..

صوت من مصر يقول...

محاولة لكسر الصمت
اظن كده هقلب على احمد حلمى فى اسف على الازعاج

محاولة لكسر الصمت يقول...

طيب.أحمد حلمي في أول الفيلم ولا في آخره!!؟