السبت، 6 ديسمبر، 2008

سجن ودم وعرق هديه العيد ؟ مسجون


فى الوقت الذى احلم فيه ككل مصرى ان ارتقى الى النجوم وامسك بالرمل هناك لارى

هل هو نفس رمال وطنى هل له نفس الهويه هل يظن نفسه داخل وطن ام

ام مسجون مثله مثلنا فى وطن لا يعلم متى يخرج منه او متى ينقضى الحكم

فى بلاد كثيره بها حروب انظر اليها بحقد احسد من يعيش بها

وكما قال المثل عيد باى حال جئت يا عيد

فياتى العيد وانظر الى النفاق الموجود داخل الشعب المهموم وهو بفرحه العيد ينسى

كانه عطشان وملقاش غير كاس كاس عذاب بطعم الفرحه

يتذوقه قليل منه تنسيه همومه تنسيه هويته يفتح الجريده

فى اول ايام العيد اول خبر كل الدنيا بعتت تهنئه القواد المصرى بعيد الاضحى

يا جدعان الخرفان الايام دى بتدبح هو هيدبح امتى

بجد زهقت

واه فرحان بالعيد

واه شربت من كاس لونه لون دم اهلى

وريحته ريحه عرقى

وطعمه فرحه خفيفه

بس مفهوش طعم البيوت

ياريس افرج عننا من السجن ؟
مواطن مسجوـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــن

فى الحريه

يا اخى تــــــــــــــــــــــــــوكا و 10000 تـــــــــــــــــــــــــوكا

هناك 16 تعليقًا:

قلوب بتغنى يقول...

نفسى اقولك ولا يهمك
وكل سنة وانت طيب
بس لاسف هو همك وهمى وهم كل بنى ادم ربنا خلق فيه عقل
هقولك ازاى ولا يهمك واحنا مزروعين فيه
الناس بتستهبل على نفسها فى الشوارع يمكن احلامهم تبقى حقيقة بس دى الفرحة الوحيدة الى فحياتهم حاول تندمج معاهم وتستهبل شوية

رحــــيـل يقول...

المهم
كل سنه وانت طيب وحاول يكون عيد سعيد لحين الافراج عنا جميعا

تحياتى لك

romansy يقول...

انت عارف يا محمد
لازم نكون فرحانين
علشان نعرف نفكر فى مستقبلنا
وحياتنا كويس
اكيد فى يوم الظلم له نهايه
والحياه اكيد فى يوم هتبقى جميله
كل سنه وانت طيب
وافرح يا محمد
اليوم دا هيجى
عيد سعيد على كل البشر

صوت من مصر يقول...

قلوب بتغنى
قولى عادى بسرعه قبل الكلام ما يغلى علينا
كل سنه وانتى طيبه يا شيماء

صوت من مصر يقول...

رحيل
وانتى طيبه بس متصوره اننا هنخرج من السجن ده قريب ؟

صوت من مصر يقول...

رومانسى
بجد كلامك حلو و جميل بس محتاج حياه فى امريكا مش هنا

كاميليا يقول...

عيدك مبارك
تخيل الجملة دى بقت مستفزة؟

عيد سعيد يا محمد

كل سنة وانت بألف خير

كل الود

Desert cat يقول...

كل سنة وانت طيب محمد
عيد سعيد عليك وعلى اسرتك وكل احبائك

M.K يقول...

كــــل عــام وأنـــت بخيـــر يا محمـــد...

Heba يقول...

كل سنة وأنت طيب يا محمد

ويارب السنة الجاية تكون أحسن

dina يقول...

البوست حلو اوى المرة دى يا محمد...عجبتنى اوى حتة النجوم دى و الحركات
و ممكن فعلا يكون معاك حق ان الناس وصلت لمرحلة انها بتلهى نفسها بأى حاجة تافهة و خلاص..انما مقدرش اقول غير خليهم يفرحوا...بدل ما ينسوا الفرحة دى يعنى ايه و الحمد لله ان فى عيدين فى السنة نفتكر بيهم السعادة
تحياتى

صوت من مصر يقول...

كامليا
وانتى طيبه
عندكحق مستفزه
متغبيش تانى اوك

صوت من مصر يقول...

Desert cat
وانتى بخير وسلامه

صوت من مصر يقول...

m k
وانتى طيبه وللعلم
m k
تعنى محمد كمال

صوت من مصر يقول...

Heba
وانتى طيبه يا هبه
بس الحمدلله ويارت السنه الجايه افضل كده مش اوحش

صوت من مصر يقول...

dina
شكرا يا دينا بس فعلا ياريت الايام كلها عيد